تور تايلند تور تايلند .

تور تايلند

درباره مشهد

تاريخچه مشهد

mashhad2.jpg

مشهد كلان شهري در شمال شرقي ايران و مركز استان خراسان رضوي است.مشهد در زمان اقشاريان، پايتخت ايران بود.مشهدداراي ۳۲۸ كيلومتر مربع ، دومين شهر پهناور ايران بعد از تهران است.براساس سرشماري عمومي نفوس و مسكن سال۱۳۹۵ اين شهر با ۳٬۰۱۲٬۰۹۰ تن جمعيت، دومين شهر پرجمعيت ايران بعد از تهران است.مشهد به واسطه وجود حرم امام رضا (ع) سالانه پذيراي بيش از 27 ميليون زائر از داخل و 2 ميليون از خارج كشور دارد.

mashhad.jpg

شهر مشهد در حوزه رودخانه كشف رود و در دشت مشهد بين كوه هاي هزار مسجد و بينالود گسترده شده است.ارتفاع شهر مشهد 1150 متر و كينه آن 9500 متر است.شهر مشهد  داراي آب و هواي متغير اما معتدل و متمايل به سرد و خشك است و از تابستان هاي گرم و خشك و زمستان هاي سرد و مرطوب برخوردار است.دماي هوا در زمستان 233 درجه زير صفر و تابستان 13 درجه بالاي صفر است.

مشهد از 13 منطقه تشكيل شده است و شهرداري آن از توسط شوراي شهر 25 نفره انتخاب مي شود.اين شهر داري فرودگاه بين المللي، ايستگاه راه آهن و سه پايانه است كه ارتباط آن با شهرهاي ديگر ممكن مي سازد.حمل و نقل داخلي مشهد توسط سامانه تاكسي راني ،اتوبوس راني و مترو صورت مي گيرد.اقتصاد مشهد وابسته به زائران تور مشهد است مه در كنار آن وجود مراكز تجاري بزرگ و امكانات پزشكي قابل توجه، موجب رونق گردشگري تفريحي و سلامت در اين شهر شده است.اكثريت مردم شهر مشهد فارسي زبان هستند.مشهد در سال 1388 بعنوان پايتخت معنوي ايران انتخاب شده است و همچنين مشهد در سال 2017 بعنوان پايتخت فرهنگ اسلامي انتخاب شده است.

mashhad1.jpg

جاذبه هاي گردشگري مشهد

جاذبه هاي تاريخي مشهد

در تاريخ 1388/08/08 مصادف با سال رز تولد امام رضا(ع) توسط رئيس جمهور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مشهد بعنوان پايتخت معنوي ايران انتخاب شده است.مهم ترين مكان مذهبي شهر مشهد حرم امام رضا(ع) است كه حرم امام رضا(ع) سالانه بيش از 27 ميليون زائر دروني و دو ميليون زائر خارجي است.موزه هاي آستان قدس رضوي در داخل حرم است.

حرم امام رضا(ع)

MASHHAD4.jpg

حرم امام رضا(ع) بعنوان حرم رضوي شناخته مي شود، مجموعه‌اي دربرگيرندهٔ آرامگاه علي بن موسي الرضا و بناهايي ديگر است. اين مجموعه از عقيده مساحت بزرگترين و از لحاظ جمعيت دومين مسجد در عالم است.در داخل اين مجموعه مسجد گوهرشاد، يك موزه، دو كتابخانه، چهار مدرسه علوم ديني، گورستان، دانشگاه علوم اسلامي رضوي، يك سالن غذاخوري براي زائران، رواق‌هاي وسيع براي نمازگزاران و چندين ساختمان ساير است.حرم امام رضا(ع) يكي از مكان هاي گردشگري براي زائران تور مشهد است.اين حرم داراي محوطه اي به مساحت  ۲۶۷٬۰۷۹۹ متر مربع است كه داراي 7 صحن با مساحت ۳۳۱٬۵۷۸ به آن اضافه شده است.

از سناباد و توس قديم نشانه هاي تاريخي زيادي بر جاي نمانده‌است و در حال حاضر شهر توس در حال بازسازي است.چهار طاقي يازه هور از قديمي ترين بناهاي موجود در شهر مشهد است. جاذبه‌هاي تاريخي مشهد عبارتند از:مقبره نادر شاه، مقبره خواجه ربيع، مقبره  فردوسي، ايستگاه راه آهن، گنبد خشتي، گنبد هارونيه و مدرسه عباس قلي خان مي توان اشاره كرد.

masjed-goharshad.jpg

مسجد گوهر شاد

khaje-rabi.jpg

مقبره خواجه ربيع

 

ferdosiii.jpg

مقبره  فردوسي

nadershah-maghbare.jpg

مقبره نادر شاه

جاذبه هاي طبيعي مشهد

جاذبه‌هاي طبيعي كه در نزديكي شهر مشهد قرار دارند، دربرگيرنده ييلاقات شانديز، طرقبه، روستاي كنگ، نغندر، چالي دره، پارك جنگلي وكيل آباد، باغ وحش وكيل آباد،پارك جنگلي نه دره و ... گردشگران تور مشهد مي توانند لحضات خوشي را در اين مكان سپري كنند.

park-vakil-abad.jpg

پارك وكيل آباد مشهد

 Kang-Village-Mashhad.jpg

روستاي كنگ مشهد

 برخي پارك‌ها و پارك‌هاي آبي براين پايه اند پارك كوهسنگي، پارك و شهرباز ملت،كوهستان پارك خورشيد، باغ وحش و پارك جنگلي وكيل‌آباد، پارك پرديس قائم، پارك وحدت، پارك مينياتوري، سرزمين موج‌هاي آبي، پارك آبي ايرانيان، پارك ساحلي آفتاب و سرزمين موج‌هاي خروشان را مي توان نام برد.

park-kohsangi.jpg

پارك كوهسنگي مشهد

mojabi-mashhad.jpg

حمل و نقل عمومي مشهد

حمل و نقل در مشهد برعهده سازمان فرودگاه، راه آهن،تاكسيراني، اتوبوس راني و خطوط مترو است.

فرودگاه مشهد

AIRPORT-MASHHAD.jpg

 

مشهد داراي فرودگاه بين المللي شهيد هاشمي نژاد است كه در آن پرواز هاي داخلي و خارجي متعددي است.اين فرودگاه در سال 1330 احداث شده است.در سال 1346 باند جديد فرودگاه مشهد از نوع بتن و پايگاه پدافند نيروي هوايي مورد بهره برداري قرار گرفت. با افزايش پروازها و ورود هواپيماهاي DC8 و متعاقباً بوئينگ ۷۲۷، ۷۳۷، ۷۰۷ و ايرباس در سال ۱۳۵۷ پاركينگ و ترمينال جديد برج مراقبت پرواز و ساختمان هاي فرودگاه مورد بهره برداري قرار گرفت.

راه آهن مشهد

RAHAHAN-MASHHAD.jpg

اداره كل راه‌آهن خراسان يكي از نواحي نوزده‌گانهٔ راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران است با احداث اين شبكه راه آهن، مسير حمل و نقل تجارت جهاني از ۲۱هزار كيلومتر راه آبي براي ارتباط بين شرق و غرب جهان به حدود ۱۲هزار كيلومتر راه زميني كاهش يافت. از طرفي براي راحتي دررفت‌ و آمد بسياري از مهاجران افغاني كه در مشهد زندگي مي‌كنند و همين‌طور تسهيل در ارتباط بين كشورهاي آسياي مركزي، راه آهن مشهد– هرات تا پايان سال  ۱۳۹۴ به بهره‌برداري مي‌رسد.اين ايستگاه  در ضلع شمالي شهر مشهد و در فاصلهٔ ۲ كيلومتري از حرم  امام رضا(ع) قرار دارد. ساختمان ايستگاه توسط معمار ايراني حيدر غيابي طراحي شده است. ايستگاه مشهد به دو ايستگاه باري و مسافري تفكيك شده و داراي ۷۷ خط قبول و اعزام مسافري و خط مربوط به ايستگاه باري و خطوط تخليه و بارگيري در محوطهٔ گمرك و خطوط تعميرات است.

مترو مشهد

 

METRO-MASHHAD.jpg

خط يك مترو شهري مشهد در تاريخ 02/12/1389 به بهره برداري رسيد.مشهد بعد از تهران دومين شهر در ايران  است كه از مترو داخل شهري استفاده مي كند و از طرفي مشهد تنها شهري كه از قطارهاي سبك (LRTT) استفاده مي كند.اين مترو سمت جنوب و شمال غرب را كمتر از 50 دقيقه بهم متصل مي كند.روزانه حدود صدهزار نفر توسط اين خط جابه جا مي شوند.فاز اول خط دو اين مترو در سال 02/12/1395 به بهره برداري رسيد.مترو مشهد داراي 5 خط قار شهري است.

اتوبوس راني مشهد

 

BUS-MASHHAD.jpg

اين سازمان متولي حمل و نقل عمومي در مشهد و حومه آن است. علاوه برخطوط شهري، بسياري از روستاهاي پيرامون مشهد نيز از خدمات اتوبوس‌راني بهره‌مند هستند.در سال 1391 سامانه بي آر تي در اين شهر راه اندازي شد.

تاكسيراني مشهد

 

TAXCI-MASHHAD.jpg

تاكسيراني مشهد سابقه 55 ساله دارد.تا قبل از سال 1376 امور تاكسيراني توسط بخش خصوصي اداراه مي شد .با تصويب مجلس شوراي اسلامي جهت تمركز امور حمل و نقل درون شهري، سازمان‌هاي مديريت و نظارت بر تاكسي‌راني تحت پوشش شهرداري‌ها تشكيل گرديد. از جمله وظايف اين سازمان نظارت بر امور حمل و نقل درون شهري تاكسي‌ها، ساماندهي و بهسازي ناوگان و هم‌چنين مديريت بهره‌وري تاكسي‌ها، نظارت بر تأسيس و عملكرد شركت‌هاي حمل و نقل خصوصي تاكسي‌راني است. در حال حاضر ۱۴۴هزار دستگاه تاكسي در شهر مشهد وجود دارد كه نيمي آز آنها فرسوده شده است.

زبان و مذهب مشهد

زبان مشهد

MASHHAD3.jpg

زبان مردم مشهد فارسي با گويش مشهدي است.ايت لهجه سرشار از واژه هاي كهن و ريشه دار زبان فارسي است.لهجه مشهد يكي از مهم ترين لهجه هاي زبان فارسي است و به نوعي خاستگاه ادبيات اصيل شاعران ناماوري همچون فردوسي، عطار و خيام است. اين لهجه را ساختاري از فارسي دري مي دانند.به واسطه ي رابطه نزديك مشهدي ها با ساير اقوام، ردپايي از زبان ها و گويش هاي ديگر نظير عربي، تركي، مغولي، افغانستاني، كردي، هندي، روسي و فرانسوي را مي توان در آن ديد.

تقي وحيديان كاميار مي فرمايند:

نزديك ترين گويش به فارسي، گويش مشهدي است، بطوري كه اصيل ترين و ريشه دارترين فارسي را مي توان از مردم اين شهر شنيد.

 

مذهب مشهد

MASHHAD4.jpg

بيشتر مردم مشهد مسلمان و شيعه 12 امامي هستند.اين موضوع به واسطه وجود امام رضا (ع) در اين شهر نيز تشديد شده است.ولي اقليت ديني ديگر در مشهد وجود دارد.در مشهد محله اي بنام( محله جديد) وجود دارد كه مجتمع مسكوني يهوديان در مشهد بود.اين محله منازل بزرگ و محكم با ديوارهاي بلند داشت و خانه‌ها از داخل با يكديگر مرتبط بود. اقليت يهودي مشهد كه بينش و هوشياري اقتصادي داشتند با توسعهٔ عمراني مشهد به خيابان‌هاي جنت و جم (پاسداران كنوني) نقل مكان كردند و عده‌اي هم به اسرائيل مهاجرت كردند.

مهاجران ارمني از اواخر قرن 19 و در زمان حكومت قاجار از مرز باجگيران و درگز وارد اين استان شدند و سپس در شهرهاي مشهد، قوچان، نيشابور، شيروان، سبزوار و درگز اقامت كردند. مطابق برخي منابع، در ۱۹۶۵، ۵۱ خانوار ارمني در مشهد اقامت داشته‌اند و مطابق آمار ۱۹۶۶، ۳۲۰ ارمني در مشهد و ۵۲۱۱ ارمني در كل استان خراسان ساكن بوده‌اند. در ۱۹۱۳، ارمنيان مشهد مدرسهٔ هايكازيان را، كه در واقع شعبه‌اي از مدرسه هايكازيان تهران بود، تأسيس كردند.

در سال 1941 كليساي مسروپ مقدس، نزد اهالي به ( كليساي حضرت مريم) نيز معروف است احداث شده است. اهالي ارمني شهر مشهد داراي گورستان ويژهٔ خود بوده‌اند كه سال تأسيس آن به ۱۹۴۴ بازمي‌گردد. در اين گورستان نمازخانه‌اي هم وجود داشت. غير از سنگ قبرهاي متعلق به ارمنيان، در قسمت خاصي از آن قطعه‌اي به ۳۲ سرباز لهستاني كه در زمان جنگ جهاني دوم در محلي نزديك قوچان كشته شده بودند اختصاص يافته بود. هم‌چنين انجمن فرهنگي ـ ورزشي آرارات از ۱۹۸۳ در اين شهر شعبه‌اي ايجاد كرده‌است كه تاكنون نيز به فعاليت‌هاي فرهنگي ورزشي خود ادامه مي‌دهد

در مشهد اقليتي از بهاييان هستند، اما به دليل فقدان آمار رسمي تعداد آنان مشخص نيست.در سال 1345 در اوايل صدارت اميرعباس هويدا، ايران به 24 قسمت تقسيم شد. هر قسمت امري داراي مركزي بود كه محفل آن به ( محفل روحاني مركز قسمت امري) موسوم بود و خراسان به مركزيت مشهد يكي از آن قسمت هاي امري بود. در سال  ۱۳۴۹ تعداد مراكز قسمت امري ايران به ۶۷ مركز رسيد و در (نقشهٔ پنج ساله)، كه به اواخر دوران سلطنت پهلوي تعلق دارد، بايد تعداد محافل محلي ايران به ۱۱۰۰ محفل مي‌رسيد.

اقتصاد مشهد

اقتصاد مشهد بيشتر برروي زعفران، زرشك، نبات، آجيل و خشكبار و چرم صنعتي و صنعت فرش قرار دارد.از طرفي زائران حرم امام رضا(ع) از منابع درامد زدايي شهر مشهد هستند.بطوريكه صنعت هتل داري يكي از صنايع پر رونق مشهد حساب مي شود.90% توريستان خارجي كه به ايران سفر مي كنند از شهر مشهد بازديد مي كنند.از محصولات مهم ديگر مشهد غلات، چغندرقند و محصولات چاليزي است.از صنايع موجود در مشهد مي توان به صنايع غذايي،پوشاك، چرم، توليد مصالح ساختماني، صنايع فلزي و صنايع دستي اشاره كرد.مشهد فقط در سال 1389 بيش از 13 ميليون زائر تور مشهد داشته است. وجود آرامگاه امام رضا در مشهد موجب شده است كه هر سال تعداد زيادي از زائران به مشهد سفر كنند.

eghtesad.jpg

مطالب مرتبط:

تور مشهد تابستان 96 

تور مشهد تير 96 

تور مشهد مرداد 96

تور مشهد شهريور 96

تور مشهد پاييز 96 

تور مشهد مهر 96

تور مشهد آبان 96

تور مشهد آذر 96 

تور مشهد زمستان 96 

تور مشهد دي 96 

تور مشهد بهمن 96 

تور مشهد اسفند 96 

تور مشهد نوروز 97 

تور مشهد از شيراز

تور مشهد از تبريز

تور مشهد از اصفهان

تور مشهد از كرمانشاه

تور مشهد از كيش

رزرو تور مشهد 

قيمت تور مشهد 

ارزانترين تور مشهد  

تور لحظه آخري مشهد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۱:۵۳:۳۴ توسط:هاني موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :